Iedereen kent het begrip een professioneel fotograaf inhuren, voor bijvoorbeeld een bruiloft. Maar wat is zakelijke fotografie eigenlijk? Wat dacht je van:

  • reclamefotografie
  • industriële fotografie
  • bedrijfsreportages
  • het fotograferen voor een kookboek

Wat deze soorten zakelijke fotografie allemaal gemeen hebben is het feit dat ze bijdragen aan wat je wilt verkopen. Heb je dus een evenement dat voorzien moet worden van een fotografisch verslag? Moet er een brochure komen met nieuwe producten die net op de markt gekomen zijn? Een goed moment om aan zakelijke fotografie te gaan denken. Dan krijg je namelijk precies dat wat je nodig hebt of het nu voor een advertentie is, een jaarverslag of een kookboek. Al moet er wel bij vermeld worden dat het fotograferen van voedsel niet voor elke zakelijke fotograaf is weggelegd. Bij Studio Kaland bijvoorbeeld hebben ze bijzonder veel verstand van fotografie, en zijn ze gespecialiseerd in zakelijke fotografie en op de website (studiokaland.nl) kun je alles vinden over de mogelijkheden rond het inzetten van zakelijke fotografie om zo verder te werken aan jouw startup, onderneming of zelfs concept. Door gebruik te maken van de diensten van de professionals weet je zeker dat je het op de beste manier doet en dat het inderdaad voor jouw bedrijf gaat werken – in plaats van het toebrengen van schade aan je imago door slechte afbeeldingen te gebruiken.

Zakelijke fotografie een hot item

Er komen dagelijks nieuwe producten op de markt, en als je deze wilt verkopen zal je er een interessant marketingconcept aan moeten koppelen. Om dat te kunnen doen, zal je door middel van zakelijke fotografie een goede foto moeten neerleggen die ervoor kan zorgen dat de marketingstrategie pakkend genoeg zal zijn om dit te kunnen bewerkstelligen. Zakelijke fotografie is dus erg belangrijk in de huidige maatschappij. Iedereen kan mooie plaatjes schieten tegenwoordig, want iedereen heeft op elk moment van de dag een camera bij zich in de vorm van een mobiele telefoon. Maar lang niet iedereen kan de aspecten van zakelijke fotografie naar voren brengen. Want je moet oog hebben voor alles. Zowel voor het marketing aspect, want soms is al geschreven hoe het product gepresenteerd moet worden alvorens de foto gemaakt is. Maar ook als je voor een reportage fotografeert zal je precies dat naar voren moeten laten komen wat je klant wil zien. Zakelijke fotografie is niet zo eenvoudig als dat het wellicht mag klinken.

Bruidsreportage

Wie voor een huwelijk gaat fotograferen, is ook bezig met zakelijke fotografie alleen met een heel ander aspect ervan. Want je moet alsnog voorzien in de eisen van de bruid en bruidegom. Maar je bent aan minder strikte eisen verbonden. Het zou ook wat vreemd zijn om midden tijdens de receptie in een keer op te staan en te verwachten dat mensen in pose voor je camera gaan staan, zodat je alles het beste kunt aanleveren aan je klanten. Nee, je dient onzichtbaar te zijn, of zo onzichtbaar mogelijk en de dag vast te leggen. Uiteraard zal je aan enkele eisen moeten voldoen, maar je kunt niet veel veranderen aan de verlichting op de avond, of de locatie die de bruid en bruidegom gekozen hebben voor foto’s en het feest. Een ding is zeker, alle aspecten van zakelijk fotograferen verdienen respect, want het is niet eenvoudig om altijd maar de mooiste foto’s te maken, of om een product altijd op de beste manier te fotograferen. Zorg dat je altijd de juiste fotograaf voor de juiste opdracht zoekt. Een goede fotograaf is goud geld waard, en als je de foto’s krijgt die je wenst? De foto’s ook.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn